!

Fyll i det här fältet.

Hämtar...

MENY

SÖK

Vanliga frågor

Hur kontaktar jag styrelsen?

Du når styrelsen lättast genom att skicka ett mail till entretorget@gmail.com men det går också bra att lämna en lapp i vår brevlåda i uppgång BD8A. Tänk dock på att brevlådan inte töms varje dag och att det då kan ta längre tid innan informationen når styrelsen!

Jag är nyinflyttad och vill ändra adressen, vilken beteckning gäller?

Lägenhetsnummer i olika register (Adressändring, Skattemyndighet m.fl.) är 4-siffrigt och nummer (t.ex 1203) är detsamma som det står på dörren. Lägenhetsbeteckning är det 5-siffriga numret som står på er lägenhetsdörr och brevlådan.

Jag vill ändra namn på dörren, i trappen och på postlådan. Hur gör jag?

Skicka ett mail till HSB Norra Stor-Stockholm på adress felanmalan.mail@hsb.se . Märk mailet med namnbyte.

Pantsättning hur fungerar det när jag tar t.ex ett nytt lån med min lägenhet som säkerhet?

När ni tar ett nytt lån eller omsätter de gamla lånen på banken med lägenhet som säkerhet (pantsättning) brukar er bank skicka information till föreningen (Brf Entrétorget) för registrering. Även lån som avslutas, till exempel vid försäljning av lägenhet, rapporteras på samma sätt. Den aktuella informationen ligger i ett s.k. lägenhetsregister med uppgifter om själva lägenheten (yta, insats mm), om vem som äger lägenheten, aktuell pantsättning mm. Registret sköts av vår förvaltare HSB Norra Stor-Stockholm med adress enligt nedan:

Box 162, Vasaplatsen 4

177 23 Järfälla

Tel. 010-442 50 00

E-post: kundcenter61@hsb.se

Vid ett nytt lån med lägenhet som säkerhet kan ni, om banken kräver, få ett utdrag ur registret för er lägenhet, kontakta styrelsen med begäran om utdrag.

Det händer tyvärr alldeles för ofta att banker inte tar reda på den aktuella adressen (även om den finns i Bolagsverkets register), utan skickar papper till fel adress, utan namn osv. Det skapar oreda och tar alldeles för mycket av styrelsens tid att sedan, ibland ett år senare, försöka reda ut saken när det kommer en påminnelse som har vandrat in och ut genom ett antal olika adresser.

Rutinen som gäller är att alla brev med information om lån och pantsättningar skickas, om möjligt, direkt till vår ekonomiska förvaltare (adressen enligt ovan).

Om er bank vägrar att skicka brev till HSB Norra Stor-Stockholm utan insisterar på att kontakta styrelse är adressen nedan:

Brf Entrétorget

Birger Dahlérus väg 8A

176 69 Järfälla

Styrelsen tömmer brevlådan regelbundet, dock inte varje dag. Skickar banken information (förfrågan) till HSB Norra Stor-Stockholm direkt så brukar det ta kortare tid, skickas det direkt till styrelsen så tar det betydligt längre tid.

Jag har fått avier men avgiften stämmer inte, vad gör jag?

Ni får avier, kvartalsvis, genom HSB Norra Stor-Stockholm som är vår förvaltare. Var god ändra inget i avier på egen hand, det skapar stora problem för alla inblandade. Har ni frågor eller tycker att det är fel kontakta vår handläggare på HSB Norra Stor-Stockholm direkt.

Vilket är BRF Entrétorgets organisationsnummer?

Föreningens organisationsnummer är 769618-6233.

Vilket är BRF Entrétorgets fastighetsbeteckning?

Föreningens fastighetsbeteckning är Kallhäll 1:77.

Vad ska jag göra om någon av vitvarorna går sönder?

Kontakta leverantörens reparatör som framgår av ”Skötselpärmen” som du fick med lägenheten. Har garantin (2 år) löpt ut så står du, som lägenhetsinnehavare, för alla kostnader.

Vilket lägenhetsnummer ska användas vid kontakt med styrelsen?

När du kontaktar styrelsen så anger du ditt 5-siffriga lägenhetsnummer som står på dörren och brevlådan.

Vem kontaktar man vid synpunkter eller funderingar gällande städningen eller yttre miljön?

Städning av trapphusen sköts av NSF Städ AB. Du kan själv prata med deras anställda eller, om du så önskar, skicka mail till styrelsen på entretorget@gmail.se .

Yttre miljön: HSB Norra Storstockholm har entreprenad på att sköta yttre miljön (innergård, häckklippning, snöröjning mm) inom vår fastighet. Observera att vår fastighetsgräns går längs trottoarens innersida runt hela fastigheten. Övrig yttre miljö (gröna ytor, snöröjning etc) ingår i områdets gemensamma yta som JM AB fortfarande har ansvaret för. För synpunkter så är det enklast att kontakta styrelsen på mail entretorget@gmail.com .

Får man grilla på balkongen/uteplatsen?

Man får endast använda el-grill på sin balkong. Använd sunt förnuft när det gäller tid på dygnet, allmän försiktighet, brandsäkerhet och hänsyn till grannar.

Vilka regler gäller när man vill ha fest i lägenheten?

Generellt gäller att man skall respektera varandra och tänka på att det kan finnas grannar som går upp tidigt p.g.a. arbete etc. En bra tumregel är att man bör iaktta tystnad på vardagar mellan 22:00-06:00 samt lör- sön- och helg- dagar kl 23:00-08:00.

Naturligtvis skall man kunna ha fest vid t.ex födelsedagar och därmed hålla på till en sen tidpunkt. Ett bra sätt är då att prata med sina närmsta grannar eller lägga en lapp i brevlådorna. Sätt gärna upp samma lapp på anslagstavlan i entrén.

Någon okänd har parkerat på min hyrda P-plats?

Ring vårt parkeringsbolag Europark, 0771-40 10 20, och anmäl detta så kommer dom och bötfäller felparkeraren. Tyvärr så får du, under tiden, antingen parkera på besöks-parkeringen och betala alternativt stå på 3-timmars parkering med P-skiva borta vid Friskis & Svettis.

Uppdaterad 2016-04-05 av Göran Thelin

Utskriftvänlig version